ANAK ZINA : ANTARA NASAB DAN PEWARISAN

  1. Dalam memahami isu anak zina ini, perlu difahami beberapa perkara. Pertamanya jika anak itu dilahirkan dalam tempoh 6 bulan daripada tarikh ibunya berkahwin, maka si suami tidak boleh menafikan bahawa anak dalam kandungan isterinya  itu adalah anak dia kecuali dia menceraikan si ibu melalui li’aan.
  2. Jika dalam tempoh itu seorang lelaki lain datang menuntut bahawa anak yang dikandung  si isteri tersebut adalah anak dia, tuntutan lelaki itu tidak akan dilayan mengikut Hadith ” Anak dinasabkan kepada si suami dan penzina tidak dapat apa apa”.
  3. Ibn Qudamah mengatakan ini adalah ijma ulama.
  4. Walaubagaimanapun , perselisihan pendapat antara ulama timbul apabila anak zina dilahirkan di luar perkahwinan dimana majoriti berpendapat bahawa anak zina tidak boleh dinasabkan kepada si bapa walaupun si bapa mengakui itu adalah anaknya.
  5. Majoriti ulama menggunakan satu hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad , Abu Dawood, dan Ibn Majah yang mengatakan bahawa dari Amr bin Shu’ayb dari bapanya dari datuknya mengatakan bahawa ” Rasulullah s.a.w telah memutuskan bahawa sesiapa yang dilahirkan kepada hamba perempuan yang tidak dimiliki oleh ayahnya atau (dilahirkan) kepada seorang perempuan merdeka dengannya (si bapa) melakukan zina, maka dia tidak boleh dinasabkan kepada sibapa atau mewarisi daripadanya walaupun si bapa mengakui anak tersebut”. Hadith ini telah dihukum “hasan” oleh Al-Albaani dalam Saheeh Abi Dawood dan Al Arna’oot dalam Tahqeeq al Musnad  (Saya minta jasa baik untuk para sahabat mengesahkan fakta ini kerana ketidakmampuan saya mengesahkannya).
  6. Walaubagaimanapun ada ulama yang mengatakan bahawa anak zina  itu boleh dinasabkan kepada si bapa jika si bapa mengaku. Ulama ulama yang berpegang dengan pendapat tersebut ialah al-Hasan, Ibn Sireen, Urwah, al-Nakhai, Ishaaqm dan Sulaiman bin Yasaar. Malah Ibn Qudamah mengatakan bahawa ini juga pendapat Abu Haneefah dimana beliau berpendapat bahawa tidak salah untuk kedua dua penzina berkahwin walaupun si wanitanya mengandung untuk menyembunyikannya dan anak zina tersebut adalah anak  si bapa( al-Mughni 9/122)
  7. Ibn Taimiyyah juga mengatakan bahawa Umar Al Khattab juga menghubungkan nasab anak anak jahilliyah kepada ayah ayah mereka.
  8. Satu isu kontroversi dalam isu nasab ini ialah apabila anak tidak dinasabkan kepada bapanya, maka adakah si anak perempuan menjadi mahram kepada bapanya?
  9. Apabila ditanya samada anak zina boleh berkahwin dengan bapa zinanya, Ibn Taimiyyah menjawab bahawa mengikut pendapat majoriti termasuk Imam Abu Haneefa, Imam Malik, dan Imam Ahmad , ianya adalah haram. Malah Imam Ahmad , jika perkahwinan tersebut berlaku,maka pasangan itu harus dihukum bunuh.
  10. Ulama ulama yang mengharamkan perkahwinan ini merujuk kepada ayat 23 An Nisa yang mengharamkan perkahwinan dengan anak perempuan. Anak perempuan dalam ayat ini mengikut tafsiran mereka menjangkaui  setiap anak perempuan baik yang hakiki mahupun yang majazi.  Isu pengharaman perkahwinan ini adalah isu yang berbeza dengan isu pewarisan dimana anak zina tidak mewarisi dan tidak diwarisi dari sibapa.
  11. Manakala Imam Syafie pula berhujah bahawa anak perempuan yang dirujuk dalam ayat tersebut hanya anak yang sah daripada perkahwinan yang sah. Maka anak zina boleh berkahwin dengan si bapa.
  12. Salah satu hujah yang sangat meyakinkan dari Ibn Taimiyyah juga ialah jika seorang anak menjadi haram untuk dinikahi akibat susuan , sudah tentu seorang anak yang tercipta dari sperma bapanya patut menjadi lebih haram untuk dinikahi oleh bapanya.
  13. Ibn Taimiyyah juga merujuk kepada aya 23 An Nisa ” ….dan (haram juga kamu berkahwin dengaa ) bekas isteri anak anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu”. Beliau berhujah bahawa jika bekas isteri  anak anak yang berasal dari benih pun haram dikahwini, apatah lagi anak anak dari benih itu sendiri, sudah tentu lebih patut haramnya.
  14. Anak perempuan dari isteri yang melakukan li’aan juga adalah haram untuk dikahwini oleh bekas suami ibunya itu mengikut pendapat jumhur ulama, dan pendapat ulama yang menghalalkannya pula adalah sangat lemah. Dalam hal ini, walaupun anak itu tidak dianggap anak dalam isu faraid,tetapi dalam isu pernikahan , anak itu dianggap sebagai anak.
  15. Oleh itu, adalah munasabah untuk seorang anak zina dianggap anak kepada seorang lelaki dalam hal perkahwinan tetapi tidak dianggap anak dalam hal pewarisan.
  16. Mungkin kita perlu menilai samada seorang anak zina perlu dianggap anak dalam isu pemberian nafkah anak untuk mengelakkan kezaliman si ibu membesarkan anak zina seorang diri dan si bapa pula melepaskan dirinya begitu sahaja.

 

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s